ortodonti_2Tel tedavisine başlıyorsan, cevaplanmasını istediğin soruların olabilir.

Ağrı duyacak mıyım?

Tellerinin takıldığı ilk  3-5 gün boyunca hafif düzeyde ağrı hissedebilirsin. Gerekli duyduğunda başın ağrıdığında kullanmayı tercih ettiğin herhangi bir ağrı kesiciden alabilirsin. (Lütfen ilacın kullanım kılavuzunu okumayı unutma). Eğer braketler dudaklarına ve yanaklarına sürterek yara oluşturursa, sana verilen mumdan bir parça kopartarak parmakların arasında yuvarla, yara oluşturan metal parçasının üzerine yapıştır, ağrı hissin azalacaktır. Sıkıntın devam ederse ortodontistine danışmalısın.

İstediğim zaman telleri çıkarabilir miyim?

Dişlerine yapıştırılan braketler tedavinin sonuna kadar ağzında kalacak. Bunları çıkarmaya çalışmamalısın, aksi taktirde dişlerine zarar verirsin ve tedavin sonuçlanmaz.

Normal olarak beslenebilir miyim?

Evet. Ancak yediklerine dikkat etmen tedavinin seyri açısından önemlidir. Ortodontik tedavinin başarıyla sonuçlanmasını istiyorsan dişlerine ve braketlerine zarar vermeyecek gıdaları seçmelisin.

• Öğün aralarında ve gece yatmadan önce şekerli atıştırmalıkları ya da içecekleri tüketmemelisin.
  • Yapışkan ya da sert yiyecekleri yememelisin.
  • Sakız çiğnememelisin.
  • Asitli içeceklerden (diyet olanlar dahil) ve aşırı miktarda meyve suyundan uzak durmalısın.
  • Elma, havuç, ekmek kenarı gibi braketlerine zarar verebilecek sert yiyeceklere dikkat etmeli, bunları bölerek ufak lokmalar halinde yemelisin.

Dişlerimi ne sıklıkta ve nasıl fırçalayacağım?

Dişlerini günde en az üç defa 3’er dakika boyunca fırçalamalısın. Mümkünse öğle araları için de yanında fırça taşımalısın. Braketler ağızdayken fırçalama yapmak biraz daha uzun sürebilir. Bu yüzden vaktini iyi ayarlamalısın. Özellikle diş ve dişetinin birleşim noktalarını dikkatle fırçalamayı unutma. Ortodontistin sana dişlerinin ara yüzlerini temizleyebilmen için ince uçlu bir fırça önerebilir. Alkol içermeyen bir gargarayla her gün gargara yapmayı unutmamalısın. Gargara yaptıktan sonraki 20 dakika boyunca yeme ve içme yapılmamalıdır. Bunlara özen göstermezsen, zayıf fırçalama alışkanlığı ve kötü beslenmeye bağlı olarak diş yüzeyinde kalıcı lekeler oluşacaktır.

Tedavim ne kadar sürecek?

Durumunun şiddetine göre değişmekle birlikte tedavi süresi ortalama olarak 12-30 aydır. Kaçırılan randevuların ya da kopan braketlerin süreyi uzatacağını unutmamalısın.

Tedavi bittikten sonra başka bir aygıt kullanacak mıyım?

Tedavinin aktif dönemi bittikten sonra pekiştirme dönemine geçilir. Pekiştirme döneminde takıp çıkartılabilen bir plak kullanılabildiği gibi, dişlerin arkasına tel parçaları da yapıştırılabilir. Pekiştirme tedavisinin süresi kişiye göre değişir.

Bir müzik enstrümanı çalışıyorsam ne yapmalıyım?

Ağzındaki teller enstrüman çalmanı zorlaştırabilir. Bu durumu müzik öğretmenin ve ortodontistin ile görüşmelisin.

Tellere ilave olarak başka şeyler takacak mıyım?

Tedavinin belirli bir döneminde elastik ve / veya ağız dışı aygıt kullanman gerekebilir. Takma süreni ortodontistin belirleyecektir. Bu sürelere uymak zorunda olduğunu unutmamalısın.

Ne sıklıkta muayeneye çağrılacağım?

Genellikle her 4-8 haftada bir düzenli olarak kontrole çağrılırsın.

Diş doktorumu rutin olarak ziyaret etmem gerekli mi?

Evet. Dişlerinde oluşabilecek çürük öncesi lezyonların erken dönemde fark edilebilmesi için düzenli olarak görüştüğün diş hekiminle olan randevularına gidebilirsin. İhtiyaç halinde ortodontistin seni diş hekimine yönlendirecektir.

Yakın temas sporu yapıyorsam ne yapmalıyım?

Diş koruyucu kullanmalısın. Paten ya da board kayıyorsan, ata biniyorsan da diş koruyucu kullanman faydalı olacaktır.

Braketim kopar ya da telim kırılırsa ne yapmalıyım?

Mümkün olan en yakın zamana yeni bir randevu almalısın. Sonraki randevu tarihinin gelmesini beklersen aradan geçen zaman içerisinde tedavin ilerleyemeyeceğinden tedavin yavaşlar ve dişlerine zarar verebilirsin.

UNUTMA

• Dişlerini günde en az üç defa 3’er dakika flor içeren bir diş macunu ile fırçalamalısın.
  • Günde bir defa alkol içermeyen bir gargara kullanmalısın.
  • Elma, havuç, ekmek kenarı gibi sert gıdalara dikkat etmeli, bunları bölerek ufak lokmalar halinde yemelisin.
  • Diş doktorunu düzenli olarak ziyaret etmelisin.
  • Tedavi ortalama 12-30 ay sürecektir.

Tedavin bittikten sonra pekiştirme aygıtı kullanman gerekecektir.